Høy spenning i Sirdal

Norge har kanskje verdens mest utfordrende geografi når det kommer til elektrifisering.
Fjell, daler og avsidesliggende boliger og næringsbygg krever stadig oppgraderinger med nye master og nye kabelspenn.
Men da må det gamle fjernes.

Når Statnett skal fjerne gamle høyspentledninger kreves en stor maskinpark, mange mann i arbeid og ikke minst utallige arbeidstimer.

I dag testet de ut en ny og mer kostnadseffektiv løsning for å fjerne utdaterte høyspentkabler i Sirdal i Agder ved hjelp av sprengstoff.

Alt ligger i planleggingen. Her diskuteres gjennomføring og ikke minst HMS i god Corona-avstand.

Alt kan gjøres fra stolen

Fonnafly og Opp AS har spesialisert seg på operasjoner på høyspentkabler ved hjelp av forskjellige mannskapsplattformer som de henger under helikopteret, enten med en egen-utviklet arbeidsplattform som henges på kabelen hvor montøren kan stå oppi og jobbe fritt og uavhengig, eller ved hjelp av en «stol» hvor montøren henger under helikopteret.

En krisp morgen med gode arbeidsforhold

Denne solfylte og kjølige vår-morgenen satt montøren seg i stolen sin og med seg hadde han alt han trengte av nødvendig utstyr og verktøy for å plassere sprengstoffladningene på kablene.

«Stolen» gjør at han faktisk kan jobbe på kabelen mens den er strømførende, såkalt Arbeid Under Spenning (AUS), men i dag var strømmen koblet ut for godt fordi kablene skulle fjernes én gang for alle.

Fra en underhengene stol monteres det sprengstoff på kabelen

Utfordringen ligger hos piloten som skal manøvrere helikopteret og montøren inn til kabelen.

Kabelen er umulig å se

Du kan selv forsøke: Kikk på en kabel som henger i luften. Etter hvert vil du oppleve at det blir vanskelig å bedømme avstanden.

Dette er en av de største utfordringene til piloten som skal føre operatøren som henger i en wire under helikopteret bort til kabalen.

Montøren starter derfor med å montere to markører på kabelen slik at piloten har et par referansepunkter å forholde seg til.

Her monteres sprengstoffet. Den ene referansemarkøren er markert med rød ring.

Når sprengladningene er montert flys montøren ned til bakkemannskapet for så å dra med seg tennkabelen (lunten, om du vil) opp igjen og feste den til ladningene.

Her dras tennkabelen 150 meter opp til sprengladningene.

Så er det bare å fyre løs

Her sprenges kabalen i to deler

Dagens operasjon ble en ubetinget suksess og Fonnafly / Opp AS håper på mange slike oppdrag fremover.

Produsent: Knut Steen Rakner / Ruck.no