RUCK
Nyheter

Vi vil ha kjendiser!

For noen år tilbake regjerte jeg i motebildet med TV-produksjoner fra landets viktigste motearena.

Året var 2008 og jeg brant for nisje-TV. Fotball, nyheter, golf m.m. hadde allerede begynt og det var få arenaer som stod urørte, men jeg så fort at mote fortsatt hadde en lang vei å gå.

Jeg kontaktet Oslo Fashion Week og etter mye overtalelse tok motegeneralen Pål Vassbotten i mot tilbudet mitt om å distribuere TV-bilder fra Norges motearena ut i digitale kanaler.

Idéen min var å produsere bøttevis med motevisninger fra catwalken til Oslo Fashion Week og distribuere dette til utenlandske kanaler som jeg visste var sulteforet på innhold. Oslo Fashion Week ga meg fritt mandat til å produsere det innholdet jeg ønsket og plutselig stod jeg der med enorme mengder med mote-videoer fra norske designere og var klar til å erobre verden.

God Morgen Norge ville noe annet

Til min store skuffelse svarte de store TV-kanalene (eks. Fashion-TV og norske TV2): “Vi trenger kjendiser!”
Jeg var ikke forberedt på forespørselen, men tenkte resolutt: Det skal vi fikse!

– Hvor vanskelig kan det være å leke motereporter, tenkte jeg og dro med meg TV-crewet mitt og stilte opp ved den røde løperen sammen med VG, Dagbladet, Costume, Henne og Gud-vet-hvem, lyttet til spørsmålene de stilte kjendisene og hang meg på: “Hva har du på deg i kveld?” og “Hvilke forventninger har du til kveldens visning?”. Dette var enkelt.

Ingenting med mote å gjøre

Morgenen etter ble mitt første moteklipp vist på TV2’s “God morgen Norge”.

Sjefen for Oslo Fashion Week var ikke begeistret: “Norsk mote skal fremme seg selv uten kjendiser!”, kommenterte han kort.  – Shit! Her måtte jeg tilfredsstille min oppdragsgiver og døråpner, men samtidig skape høy distribusjon for å tilfredsstille samme mannen.

Den første mote-vloggen

God Morgen Norge var flott, men jeg hadde lovet Oslo Fashion Week bedre eksponering og jeg måtte tenke større.

Jeg hadde fått med meg mote-blogg-fenomenet og i et siste desperat forsøk, tok jeg kontakt med motebloggeren Ulrikke Lund (daværende Norges største moteblogger) og tilbød henne en videoblogg (vlogg) med mål om å hanke seere.

Jeg skal være helt ærlig å si at jeg ikke hadde tro på dette. Jeg følte at Ulrikke funket dårlig foran kamera og innholdet hun laget stod i dårlig stil med det vi den gang trodde ville skape en suksess. Men du verden så feil jeg tok!

Tok verden

Etter å ha sett seertallene til Ulrikke Lund begynte jeg å kikke mot utenlandske mote-bloggere og fikk umiddelbar respons.

Teknologien for deling av innhold var allerede på plass og etter hvert streamet vi norsk mote til alle verden hjørner, spesielt Japan og USA.

Vi har ikke eksakte tall på hvor mange visninger vi hadde den gang, men det ble over 100 000 000.


Knut Steen Rakner, produsent